FYSIKENS RUM

DANS

Myonernas karaktär och egenskaper, ligger till grund för dansen.


Gun Lund


foto Mic Calvert

Danskonstnären Gun Lund är en av pionjärerna inom svensk nutida dans. Sedan 1995 driver hon E=mc2 Danskonst - en nutida experimentell dansensemble.
Gun Lund har skapat mer än femtio originalverk. För scenen har hon gjort en rad nyskapande föreställningar såsom " I ..... tid" för sju dansare och tretton stenar, "Images of Dream & Death" som bl a bygger på ögats fysiologiska ljusprocesser och "Tabula Rasa"- ett dansat konstverk innefattande 3 500 genomlysta pappersark.
Tillsammans med sin livspartner Lars Persson (Specialist i Allmänmedicin) har hon fördjupat samtalet och samarbetet kring konst och vetenskap. Hösten 1998 engagerades de för en serie föreställningar, seminarier och föreläsningar kring den moderna Kosmologins bild- och idévärld vid Uppsala universitet.

MYON-SPIN

Den moderna fysiken är full av metaforer, starka och drabbande bilder. Att bara återberätta dessa bilder, illustrera dem med kroppen är knappast konstnärligt intressant. Det är således inte det enkla åskådliggörandet av metaforen jag är ute efter i mötet med vetenskapen. Snarare är det upplevelsen - och senare kanske förståelsen på ett djupare intuitivt plan av alla dessa osynliga processer som utgör vår "verklighet" och existens.

Dansen har den underbara förmågan att i en enda rörelse kunna uttrycka både nutid och dåtid - en enda rörelse kan sträckas ut i oändligheten eller komprimeras till ett ögonblick.
Dansen förenar också på ett mycket påtagligt sätt tid och rum till en helhet. Dansare har t ex inga svårigheter att föreställa sig teoretiska begrepp som rum-tid eller det krökta rummet.

När jag nu skapar "Myon - spin" att ingå i "Fysikens rum" är det myonernas karaktär och egenskaper jag är nyfiken på, och som ligger till grund för mitt arbete - med tyngdpunkten i det icke avbildande. Dessa partiklars blotta genomträngande av våra till synes kompakta kroppar ifrågasätter ju också vårt invanda sätt att tänka. Och någonstans kommer dessa partiklar som tecken från tiden före. På ett plan delar vi ju både historia och samtid med dem.

Rummet på KTH möjliggör ett betraktande av skeendet i flera dimensioner; kropparna och rörelserna i dansen synes ha olika utbredning och riktning beroende på betraktarens "relativa" utgångspunkt. Den poisson-fördelning som bidrar till skulptur och musik kan i dansen utgöra basen för presentation av rörelsefragment och eller riktningar och hastighet ...

Genom dans, musik och bildkonst - örats, ögats och hudens sensorer - får vi kunskap i våra kroppar av det sanna, förfärliga och härliga i att vara människa, att kunna reflektera över och känna in något av tillvarons hemligheter.

fler bilder ur Myon-spin med skulpturen foto Monica Sand