Kan gravitationen upphävas?
Den 4e april 2002 lät jag montera upp en gunga med 40 meter långa vajrar
i Älvsborgsbron, i Göteborgs hamn. Gungan var placerad ca 1 meter ovanför
marken. Vajrarna fästes på var sida om bron vars bredd är drygt 20
meter. Den trekantiga formen stabiliserade gungan. Mellan brobenen
på landsidan monterades en byggställning för en elektrisk vinsch. Under
dygnets alla timmar utspridda över en vecka gungade en dansare i gungan.
Genom att vinscha upp den som gungade till ca 25 meters höjd fick hon
energi för att gunga. För att gungan skulle synas på natten monterades
ljusslingor på vajrarna. Allt filmades och klipptes ihop till två olika
filmer (www.zerogravity-art.nu). På Skulpturen Hus (grupputställning:
Visuella fenomen – Fysikaliska aspekter 2003) kunde publiken gunga
från 8 meter höga gungor mot två stora projektioner, som visade dessa
två filmer. På följande utställning visades samma projektioner och
dessutom - i fyra monitorer - filmer från Skulpturens Hus, samtidigt
som publiken gungade mot dessa i gungor som var 2,5 meter höga (Jordbunden,
Galleri Passagen, Linköping 2003). (se dvd-film)
Bakgrund:
I det konstnärliga forskningsprojekt som jag har genomfört inom ramen
för en excellenstjänst på Arkitekturskolan, KTH, Stockholm mellan 2004-2008
har min erfarenhet som konstnär vidgats till att även omfatta forskning.
Innan jag fick excellenstjänsten hade jag under flera år följt debatten
om konstnärlig forskning, deltagit i konferenser och läst artiklar
och skaffat mig en inställning till ämnet. Jag deltog bland annat i
Konsthögskolans andra omgång av den tvärdisciplinära forskarkursen:
Konst och nya media, Remote Experience 2003.
När man får en excellenstjänst på KTH innebär det att man söker på
ett eget formulerat projekt och jag har fått fria händer att utforma
arbetet som jag ville. Eftersom jag kände ett stort behov av att sammanfatta
och även teoretiskt sätta in min egen praktik och ’konstnärlig forskning’
i ett större sammanhang, bestämde jag mig för att skriva en avhandling.
I den använder jag egna konstprojekt och producerar begrepp, kunskap
och teori i mötet med dem. Det är långt ifrån en inåtvänd strategi jag
arbetar utefter, jag utgår ifrån att konsten är del av ett upparbetat
sammanhang, en kultur och ett samhälle i vilket den får ett visst specifikt
spelrum, som påverkar och kan påverkas på olika sätt. I forskningsprojektet
studerar jag det offentliga rummets problematik och potential genom egenproducerade
konstprojekt, undervisningens metoder och jämför konstens och naturvetenskapens
utspridda rumsliga strukturer och vad de får för konsekvenser inom konst
och vetenskap, praktiskt och teoretiskt.
Doktorsavhandlingen med arbetstiteln: Konsten att gunga – falla ur
rytmen och aktivera mellanrum, ges ut i höst 2008 på axlbooks förlag
i samband med disputation på KTH, då en tvärdisciplinär betygsnämnd kommer
att bedöma arbetet. Huvudhandledare är Abdellah Abarkan, docent i arkitektur
på Arkitekturskolan och biträdande handledare är Fredrika Spindler, lektor
i filosofi vid Södertörns Högskola.
Jag bifogar mitt slutseminariekompendium där vissa delar kommer att arbetas
om, men ni kan få en uppfattning om hur jag har arbetat.
I första delen av avhandlingen: Konsten att forska beskriver
jag förändringarna inom konst och vetenskap som en underliggande förutsättning
för mitt arbete som konstnär och som forskande konstnär. Jag skriver
avhandlingen inifrån de förändrade och utspridda situationer
som den konstnärliga och vetenskapliga praktiken producerar och har att
handskas med. De rumsliga förändrade förutsättningarna genererar nya
frågeställningar och nya situationer; skrivandet av en avhandling som
en konstpraktik, och iscensättande av situationer som en vetenskapspraktik.
Det utbytet mellan konst och vetenskap är inte främmande
för mig och inte heller utbytet mellan text och rumsliga iscensättningar.
Ett av mina första konstprojekt utgick från en avhandling och i och med
det konstnärliga forskningsarbetet blir mina rumsliga iscensättningar
text. De här processerna handlar inte om att försöka beskriva vad som
verkligen hände och hur, jag menar att text och rum snart börjar påverka
varandra och nya meningar kommer att uppstå, precis som i vilket konstprojekt
som helst.
Mitt första större konstprojekt började med en forskarrapport ”From India
to the Planet Mars” skriven 1901 av Thèodore Flournoy (1854-1921), professor
i professor i psykologi vid Psykologiska Institutionen, som han även
var grundare till, vid Genèves universitet. Forskarrapporten behandlade
Flournoys studier av mediet Hélène Smith (född Catherine Elise Müller
1861-1929), under ett stort antal seanser, Under seanserna producerade
Smith en rad berättelser, språk, alfabet, bilder som baserades på mediala
upplevelser från bland annat 1400-talets Indien och besök på andra världar
– Mars och Ultramars. Rapporten finns omnämnd i Peter Cornells bok ”Paradisets
vägar – noter till ett förlorat manuskript” (1987). Flournoys arbete
följer en lång tradition av manliga forskares intresse för det kvinnliga
psyket, kroppen och föreställningsvärlden. När vi gick igenom rapporten
antog vi forskarnas roller, men vårt studieobjekt var inte det kvinnliga
objektet utan vetenskapsmännen, hur de agerade genom att bygga upp situationer,
av liknande uppsättningar av rumsliga villkor som bygger upp en konstnärlig
situation: kroppar, rum, rytm, ljus, perception, redskap, objekt. Det
vetenskapliga arbetet gav form åt en rumslig situation samtidigt som
’kvinnan’ som fenomen kunde framträda. Resultatet av vår genomgång av
rapporten blev ’vetenskapsteater’ där tre manliga dansare agerade forskare
i en installation bestående av en aluminiumkub (fem meter i varje sida),
ett slutet och samtidigt öppet rum, där de kunde ta kontroll över processer.
Inom den stora kuben fanns tre mindre aluminiumkuber (80cm) som de strikt
svartklädda dansarna med sina vita behandskade händer kunde använda för
att mäta och omforma rummet, genom att stapla, förflytta och klättra
på och igenom dem. Utanför kuben fanns ett 5x5 meter stort mässinggolv,
med fyra videomonitorer, som visade svarta och orange klot som transformerades
in och ur varandra, en plats forskarna inte kunde inta. Undersökningen
påverkade användningen av redskapen så att de förmådde överskrida det
kända rummet (Indien, mannen), mot det okända (mars, kvinnan). Publiken
placerades kring tre av installationens sidor, i samma plan och kunde
följa skeendet på – alltför - nära håll. Föreställningen fungerade som
en abstraherad form av ’vetenskaplig teater’ där publiken kunde studera
fenomen som skapades och uppträdde i en forskningssituation. När jag
i avhandlingens sista avsnitt ”Agera fysik” återkommer till ’vetenskapsteatern’
och studerar hur partikelfysiker organiserar plats, kroppar och maskiner
är det genom den rumsliga, konstnärliga praktiken jag förstår dem. De
bygger upp en föreställning inom vilken de agerar fysik.
Konst, begrepp och teorier
Syftet med avhandlingen är dels att utnyttja
inom konsten upparbetade redskap och metoder, för att undersöka sambandet
mellan mellanrum och
rytm genom att via konstnärlig praktik aktivera mellanrummens potential,
rytmiska förändringar och problematik, i stadsrummet. I avhandlingen
behandlar jag mellanrum ur tre olika perspektiv; spatialt, temporalt
och teoretiskt. Nutida platsspecifik konst har - när man lämnat de välordnade
och begränsade utställningsrummen och gett sig ut till det ’verkliga’
och obegränsade stadsrummet - inte enbart genererat andra sätt att ta
sig an platser och utrymmen, utan den har även producerat en uppsättning
med strategier och metoder för dessa rörelser.
I avhandlingens första del ”Konsten att gunga – spatialt mellanrum”
använder jag det konstprojektet jag beskriver i inledningen. Gungan i
bron aktiverar ett spatialt mellanrum mellan bro och mark genom att det
dras in i flera rytmiska processer; kroppens rytm i gungan, mellan kropp
och utrymme, rytmen mellan brons bärande konstruktiva system och gungans
kortvariga ingrepp. Rytmer som påverkar dansarens rörelser, men också
dem som passerar över platsen.
I det andra avsnittet ”Konsten att gå – temporalt mellanrum”
använder jag kurser som jag har utarbetat under mina år som doktorand,
vilket jag beskriver mer i den pedagogiska dokumentationen. Kurserna
har fungerat som laborativa experimentverkstäder för att utveckla och
pröva ’konstnärliga’ metoder. De ’temporala’ mellanrum vi har gått igenom
i stadsrummet har på olika sätt hamnat ur fas med en kronologisk tid,
genom att de aldrig utnyttjats i den funktion de var planerade för (skyddsrum)
eller genom att de avvaktar en ny funktion (nedlagda industriområden).
I arbetet har vi utnyttjat den starka relationen mellan gå- och kartläggningsstrategier
inom det konstnärliga kartläggningsområdet, som innebär att kartan konstrueras
samtidigt som konstnären/observatören förflyttar sig.
I det tredje avsnittet ”Agera fysik – teoretiskt mellanrum”
studerar jag hur kropp, tid och rum organiseras i en naturvetenskaplig
kunskapsproduktion genom att studera CERN (The European Organization
for Nuclear Research) - Europas största partikelfysiklaboratorium utanför
Genève på gränsen mot Frankrike – som varit min bas i en rad konstprojekt.
I korta drag studerar elementarpartikelfysik materians minsta beståndsdelar,
elementarpartiklar och fundamentala krafter som håller dem samman. Det
gör att fysik ofta uppfattas som kunskap om osynliga fenomen, men det
upparbetade beroendet av maskiner och de stora forskargrupperna experimentell
partikelfysik till en påtagligt kroppslig och platsspecifik verksamhet.
Fysikens gigantiska maskiner fungerar som en förmedlande länk mellan
naturen och forskarna och det är kring maskinen som verksamheten byggs
upp. Den relationen har skapat en utspridd situation där maskinen befinner
sig på plats medan forskarna sprids ut och samlas ihop i en
rytmiskt process, inom vilket de lär sig att ”Agera fysik”. När kroppen
och den lokala platsen dras in i naturvetenskaplig teori osäkras hela
systemet av objektivitet, rationalitet och universalitet.
Även dansaren i gungan agerar fysik när hon pendlar mellan att falla
och att lyfta.
Ett annat konstprojekt inom vilket dansare ’agerade fysik’ var i det
årslånga arbetet med Fysikens Rum på tekniska högskolan. Själva
rummet, en ljusgård i flera våningar, gav upphov till en rad rumsliga
experiment. I Fysikens rums första del Myonspin, agerade de
fem dansarna på golvet i pendang till min skulpturgrupp, Torn som
via detektorer överförde signaler från myoner, elementarpartiklar
som bildas i atmosfären. Runt om skulpturgruppen löpte en blästrad glasvägg
med texten Myonsång av Maria Küchen och komponerade ljud, Muon
Song av Marie Samuelsson, i en likartad tidsstruktur som myonernas
fyllde rummet. Åskådarna stod utplacerade på balkonger i fyra våningar
ovanför golvet och bevittnade föreställningarna uppifrån för att efter
föreställningen gå ner på ’dansgolvet’ och vandra runt de sju meter höga
tornen. Glasbarriären mellan publik och skulptur gav en bild av hur ett
osynligt fenomen verbaliseras; språket är skört och vackert, ett hinder
och en öppning mot det pågående. Vem vet om myoner existerar
eller om de tvingas till existens enbart i forskarnas mätinstrument?
Hur fungerar mellanrum?
Gungan i Älvsborgbron gav upphov till en rad frågeställningar om hur
en offentlig plats kan intas och förändras via ganska enkla medel.
Den lilla kroppen i gungan inverkade på platsens funktion och mening
genom att förändra dansarens och publikens rörelser. Dansaren i gungan
ökade visserligen sitt rörelseutrymme men samtidigt avtog hennes tidigare
erfarenhet av att kunna påverka en gunga, på grund av den stora skalan.
Gungprojektet gav upphov till den rumsliga frågeställning som går genom
hela avhandlingen: Hur fungerar mellanrum?.
Konsten har en lång tradition av att arbeta med mellanrum, alltifrån
tecknandets mellanrumsformer, till nutida konstnärer som Rachel Whitereads
arbete med arkitektoniska ’mellanrum’. I korthet är det vad som behandlas
i avhandlingen: hur mellanrum av olika slag aktiveras genom kreativa
brott med en inövad rytmisk vana och vad det får för kroppsliga konsekvenser;
dansaren faller ur rytmen, när hon varken kan förlita sig på
sin tidigare vana att gunga eller till sina inövade professionella rörelser.
Mellanrum begränsas utifrån av det som inte
är mellanrummet självt. Det framträder därför som ett mer eller mindre
oavsiktligt resultat av konstruktioner som omger det, vilket gör att
mellanrummet inte har en egen definierad existens eller funktion. I den
definitionen utgör mellanrummet en passiv form som har uppkommit mellan
väldefinierade anläggningar och byggnader. Om vi dessutom undersöker
några synonymer likställs mellanrummet med andra lika ’innehållslösa’
begrepp som tomrum, gap, lucka, glapp. Vad får det för konsekvenser
att definitionen och synonymerna beskriver mellanrummet som tomt och
händelselöst? Den belägenheten kan se ut som en brist eller kanske en
förlust av identitet, av mening och av värde.
Paradoxalt nog har mellanrum blivit ett åtråvärt utrymme inom nutida
konst, filosofi och olika urbana rörelser. En viktig utgångspunkt i avhandlingen
är att ett mellanrum inte kan definieras, de måste lokaliseras genom
att aktiveras. Intagande av mellanrum kan vara strategiskt, som inom
konstpraktiken eller inom olika urbana rörelser, där intagandet syftar
till att aktivera aspekter som är dolda eller uteslutna. Istället för
att definiera mellanrum måste vi ta de ”specifika omständigheter” som
får mellanrum att aktiveras på allvar: ”i vilket fall, var och när, hur”
sammanställd i en fråga där hela det system som mellanrummet utgör kan
studeras: Hur fungerar mellanrum? Begreppet fungerar inbegriper
rumsliga, temporala och kroppsliga förhållanden vilket är en av de problematiska
aspekterna i mellanrummen; kroppens rytmiska intagande av utrymme gör
mellanrum både osäkra och fyllda med potential.
Lika åtråvärda som mellanrum är ur en aspekt lika hotande och farofyllda
är de från en annan. Stadsplanering med sitt fokus på sammanbindande
konstruktioner, som brokonstruktioner, motorvägar, tunnelbana och järnvägar,
har ett dubbelt förhållande till mellanrum. De har kommit till i syfte
att brygga över mellanrum - mellan land och vatten, mellan plats och
plats – medan de samtidigt producerar nya mellanrum i konstruktionen
själv. Dessa mellanrum är planerade och har praktiska funktioner, utgör
konstruktiva delar eller avskiljer säkerhetsutrymmen. Ur detta kommer
att de sammanbindande konstruktioner som gör det möjligt att ta sig från
en plats till en annan, är de konstruktioner som producerar flest mellanrum,
(tänk på hur många obestämda under- och övergångar, hinder och passager
det finns i anknytning till tunnelbana, motorvägar och järnvägar). Den
problematiska positionen blir tydlig när mellanrummet intas, eftersom
det är inneboende spänningar i de sammanbindande konstruktionerna
själva som aktiveras. Att arbeta konstnärligt i det offentliga rummet
betyder att platser, som inte har en klar funktion aktiveras och det
är en påträngande handling, där platsens öppenhet och dess möjligheter
aktiveras, vilket kan vara nog så provocerande. Gatukonstnären Akays
mycket omtalade lilla röda stuga ovanpå Eugeniatunneln (Traffic Island)
visar både faran och potentialen med att aktivera mellanrum: de blir
synliga. Den synligheten kan inrymma en politisk, etisk potential
men också utlösa en stark önskan om att fylla upp mellanrummen och upphäva
dess möjligheter. Därför är det offentliga rummet en politiskt explosiv
arena, inom vilket en stor del av vårt samhälles konflikter utlöses.
Hur kan konstpraktiken förhålla sig till det?
När mellanrum, som inte har en klar funktion, aktiveras synliggörs hur
de inte enbart utgör konstruktiva delar i konstruktioner, utan att de
inbjuder till ett deltagande och till en produktion. Aktiviteter i mellanrummet
har sällan någon längre varaktighet eller permanens vilket förstärker
intrycket av mellanrum och de aktiviteter som pågår där som oordnade,
irrationella och meningslösa. I likhet med den rytmiska gungprocessen
är själva mellanrumsbegreppet rytmiskt och pendlar mellan osäkerhet och
möjligheter. I de rytmiska kroppsliga processer som aktiverar mellanrum
måste man överlämna sig åt rytmen, låta sig föras med och samtidigt driva
på. Det är en balansakt, mellan fallet och lyftet, mellan att vara och
att göra, mellan att inta utrymme och upptas av utrymmet. Rädslan för
mellanrum är en rädsla för att gå vilse, att tappa fotfästet och balansen
i de konstruktioner som vi själva har skapat.
Varför konstnärlig forskning?
Frågan om konstnärlig forskning handlar i grunden om två saker. Dels
har gränser mellan konst och forskning överskridits och det pågår redan
tvärdisciplinära samarbeten, där konst arbetar utforskande och forskning
skapande. Men än viktigare är att konstinstitutionerna och konstnärerna
själva bör gripa initiativet över den akademiska kunskapsutvecklingen
inifrån konstens område och inte låta konstvetenskap och humaniora
använda konsten som ett objekt för att formulera kunskap utifrån.
’Konstnärlig forskning’ är inte en orsak till utan en konsekvens
av att gränserna mellan praktiker redan har börjat lösas upp; en konsekvens
av politiska och tekniska förändringar, som ställt både konst och vetenskap
inför nya frågeställningar. Därför är det inte heller frågan om att
”konstnärlig” forskning ska inordnas i en vetenskapligt homogen akademi
eftersom det redan inom olika vetenskapsområden görs experiment med
form, innehåll, metoder och presentationsformer, en kunskap med uttrycksformer.
Den vändningen indikerar att relevant kunskap inte längre skapas genom
att rikta sig in mot konstens eller forskningens objekt eller
resultat, utan att den måste riktas ut mot de villkor som
påverkar praktikernas villkor, metoder och processer. I de tre första
konstnärliga avhandlingar som genomfördes i Malmö är det slående att
ingen av de tre doktoranderna huvudsakligen är intresserad av att reflektera
över sin egen process eller sina subjektiva utgångspunkter, det är
snarast påtagligt hur avhandlingarna sträcker sig ut i ett yttre, fysiskt,
socialt, politiskt och retoriskt landskap.
Det är utifrån dessa redan pågående rörelser som konstnärlig forskning
erhåller sin bärighet och sitt berättigande.
|