FYSIKENS RUM

MUSIK

Rummet fylls av ljud från skulpturens och rummets olika material


Marie Samuelsson

Marie Samuelsson är utbildad på Musikhögskolan i Stockholm där hon har studerat komposition för professor Sven-David Sandström, Daniel Börtz och elektroakustisk musik för Pär Lindgren åren 1988-1995.
Hon har komponerat både instrumental och elektroakustisk musik. Hennes verk har blivit framförda av en rad olika ensembler och orkestrar, bl a i Paris, Moskva och Kobe i Japan.
Hon har även gjort filmmusik till Landskap efter Verlaine av Carl-Henrik Svenstedt.


MYONSÅNG

Musiken är en elektroakustisk komposition realiserad på EMS (Elektronmusik-
studion i Stockholm).
Ljuden i kompositionen är inspelade från de material och objekt som finns represen-
terade; rummets sten och trä, skulpturens glas och metall, och ordet som finns närvarande genom Maria Küchens röst.
Dessa inspelade ljud har omarbetats elektroniskt och är ibland oigenkännliga. I kompositionsarbetet ses de efter hand som musikaliska byggstenar. Vissa av ljuden bildar ett slags slagverk och andra ger ett mer klanglikt material, och ljuden har under arbetets gång indelats i olika materialgrupper.
Denna indelning ger ljudgrupper som spelar rollen av olika instrumentfamiljer. De representerar t ex en bredd i olika tonhöjdsregister, de bildar olika rytmiska material, ger t ex korta attacker respektive långa klanger, samt ger olika harmonik osv.
Musiken är inspirerad av tillståndet som finns i rummet och iden om att det inte exakt går att förutsäga hur ofta elementarpartikelskurarna av kosmisk strålning träffar rummet och skulpturen. Ibland kommer ljuden sällan och iblan sker plötsliga aktiviteter och en del av förloppet har komponerats direkt efter den matematiska sannolikhetsmodell, poissonfördelning, som används som beräkningsmodell av hur ofta dessa myoner träffar jordytan.
Olika sådana fördelningar av tid förekommer ibland samtidigt i musiken.
Kompositionen bildar ett slag stillstånd som dock inte kan beskrivas som en direkt överförings av fysik till musik, utan som en konstnärlig reflektion och bearbetning.

Marie Samuelsson